TNG
tng-jobba-som-supporttekniker-it-support-servicetekniker-firstline-onsite-yrke

Lästid: 5 minuter

Senast redigerad:

Yrkesguide: Det här gör en IT-supporttekniker

allt du behöver veta om att jobba som supporttekniker inom IT-support!

Vad gör en supporttekniker inom IT och hur går du tillväga för att få ett IT-jobb inom support? Räcker det med att ha hjälpt vänner med kraschade datorer eller är det krav på tidigare arbetslivserfarenhet? Vilken utbildning leder till jobb? Vad får du i lön? Och vad är viktigast – kundservice eller tekniska kunskaper? TNG djupdyker i frågorna så du kan veta om supporttekniker är ett jobb som du borde söka!

Hitta nytt jobb inom IT-support

Vilka arbetsuppgifter har jag som supporttekniker?

Med ett jobb som supporttekniker eller servicedesktekniker arbetar du dagligen med användarstöd och support inom IT. Arbetsuppgifterna varierar i detalj mellan olika arbetsplatser, men den gemensamma nämnaren är att du ger service inom IT och hjälper användaren med problemlösning och teknisk support. På ett mindre företag har du oftare breda arbetsuppgifter och på ett större har du ofta mer specialiserade uppgifter.

Det vanligaste är att användarna tar kontakt via telefon när de behöver hjälp eller skickar in ärendet via ett ärendehanteringssystem, men även mail och chattar är vanliga kontaktvägar. Ibland är du som tar kontakten vid planerade driftstopp, uppdateringar och liknande drift- och systemunderhåll.

Som supporttekniker arbetar på kontor tillsammans med dina kollegor. På vissa företag kan jobbet också innebära att man sitter i en servicedesk och bemöter användare ansikte mot ansikte över en disk eller reception. En del supporttekniker kallas också onsite-tekniker och då är ofta arbetsplatsen mer rörlig. Det kan vara att du åker ut till användare som arbetar på andra kontor och hjälper dem på plats.

Ofta skiljer man på first line och second line support. I firstline-support är du den första personen som användaren har kontakt med. De flesta frågor kan du lösa direkt, men mer komplicerade frågor skickar du då vidare till second line. I second line är expertisen djupare och det finns mer tid att gräva vidare i större problem.

Vanliga arbetsuppgifter för en servicetekniker är:

  • Support av Windows operativsystem med standardapplikationer och programvaror
  • Konfiguration och administration av molnlösningar såsom Office365
  • Självständigt felsöka och hitta lösningar på tekniska problem kopplat till IT
  • Kontrollera att datorparken är modern, funktionell och fungerar säkerhetsmässigt
  • Anpassa nya datorer och datorprogram för att passa företagets behov
  • Testa att nya datorer och program fungerar
  • Utbilda användare i nya applikationer och system
  • Lösa varierade driftstörningar och frågor kring nätverk
  • Ta emot alla ärenden lokalt och vara kontaktperson mot extern servicedesk
  • Felsökning av hårdvara och olika verksamhetsspecifika applikationer
  • Lägga upp nya användare och andra kontoförändringar i Active Directory

IT-support – ett yrke med många yrkestitlar

Jobbet kan kallas för IT-support, servicetekniker, servicedesk-tekniker, onsite-tekniker, IT-tekniker, first line support (1st line support), helpdesk-support, drifttekniker och motsvarande titlar på engelska som IT technician eller technical support.

Lön som supporttekniker

Ingångslön utan utbildning är ca 22 000 kr/mån. Med eftergymnasial utbildning är en ingångslön ca 26 000 kr/mån. För tyngre second line support och arbete med komplexa installationer, diagnoser och problem kan en  lön ligga upp mot 40 000 kr/månad.

Läs även: 5 tips för högre lön

Vilken erfarenhet och kunskaper behövs?

För att få jobb som supporttekniker behövs inte alltid arbetslivserfarenhet inom IT sedan tifdigare. Och det är inte alltid krav på en specifik utbildning heller. Men ofta är det en fördel med en eftergymnasial utbildning, till exempel en IT- eller datautbildning från högskola eller yrkeshögskola. Eller IT-inriktning från gymnasieskolan.

Däremot kommer du kommer långt med ett servicetänk och bra bemötande! Har du arbetat med människor tidigare, kanske i kundtjänst, på restaurang, eller i butik så är det alltid en fördel.

Men för vissa jobb kan du behöva ha erfarenhet av teknisk felsökning, IT-support och problemlösning. Det kan vara att du har hjälpt bekanta med IT-relaterade problem utöver det vanliga eller att du har arbetat i en liknande roll förut. Arbetsgivare letar ofta efter kunskaper inom Active Directory, Office365, Windows operativsystem och Windows server.

Läs även: Skriv ett CV som ger dig jobb (och ladda ner gratis CV-mall)

Oavsett bakgrund behöver du ha ett intresse för IT, system och teknik samt en vilja att testa nya lösningar. Du har lätt för att lära dig nya system, noterar och lär dig komma runt buggar.

Kommunikation är också viktigt. På nästan alla svenska arbetsplatser är därför goda kunskaper i svenska en förutsättning, så att du och användaren förstår varandra. Det blir däremot allt vanligare med support på engelska – antingen som komplement till svenska eller en ersättning. Kan du fler språk är du extra eftertraktad. Gedigna kunskaper i nordiska språk är ofta meriterande, så är du finsktalande, dansktalande eller norsktalande ska du definitivt fundera på en karriär som supporttekniker.

Vem passar på en IT-support?

Som supporttekniker behöver du först av allt tycka om att ge support. Det kräver att du är pedagogisk, att du anpassar dig till mottagarens kunskapsnivå och arbetar proaktivt i din service. Det är ofta värt att lägga någon minut extra på att guida en ny användare, istället för att samma person ska ringa dig igen med samma frågor några dagar senare. Det är också viktigt att kunna ställa frågor så att du ringar in vad som orsakar problemen, och lotsar sen användaren fram till möjliga lösningar. Felsökningen är ett samarbete som sker tillsammans med användaren.

Samarbete med kollegor är viktigt, att ni tillsammans ser till att hjälpa er omgivning utifrån era professioner och olika sätt att angripa problem. Även integritet och diskretion är avgörande, då IT-lösningar och support är starkt sammanknutna med datorskydd gällande såväl personuppgifter som företagsinformation. Det handlar då om att ta ansvar och att hantera uppgifter strukturerat.

För att hänga med i den snabbrörliga tekniken efterfrågas personer som är snabblärda och har stark analytisk och logisk förmåga.

Vilka utvecklingsmöjligheter finns det?

Det roliga med IT-jobb är att IT är föränderligt. Varje dag lanseras nya appar, programvaror och andra tekniska lösningar som både kan underlätta i vardagen samt öppna upp för nya behov av support. Det är just detta som gör jobbet som supporttekniker så kul! Ena dagen stöttar du användare med att hantera buggar i ett äldre program och andra dagen installerar du den nya programvaran på 1200 enheter.

Därför är utveckling en central del av arbetet. Det är viktigt att vara påläst för att kunna ge bästa möjliga support. Ibland innebär det fortbildning och kurser, och många andra gånger handlar det om att på egen hand följa trendrapporter och nyheter inom IT och tech.

För dig som vill göra karriär inom IT-support är det oftast enklast att få ett jobb i first line support och på sikt antingen avancera till second line eller onsite, som kräver djupare eller bredare IT-kunskaper. På arbetsplatser med en större supportavdelning eller helpdesk kan det finnas utvecklingsmöjligheter till teamledare, agil coach och driftchef.

Måste man vara datornörd för att jobba med IT?

Nej, verkligen inte. För att lyckas i jobbet måste du inte vara en utmärkande ”datornörd”. Utan det handlar främst om att tycka ny teknik är intressant och att du triggas av att felsöka och lösa problem. Och inte minst ett starkt sinne för service med en portion tålamod.

Läs även: Därför testar vi dig när du söker jobb

Kanske är du duktig på att förklara saker för andra – oavsett om det är hur man använder en ny mobiltelefon eller varför jorden är rund. Huvudsaken är att du anpassar dig till mottagarens nivå och hjälper dem vidare.

Var hittar jag IT-jobb som supporttekniker?

Det är få företag idag som inte  behöver IT-support. Ett större bolag har garanterat minst ett par anställda som sköter IT-drift, support och underhåll, medan ett mindre företag kanske köper in expertis utifrån. Det är vanligt att man har ett avtal med ett företag specialiserat på IT-support. Möjligheterna är alltså olika beroende på din kunskapsnivå och intresse.

Tänk på att även myndigheter, landsting och kommuner behöver fungerande IT, liksom ideella organisationer och föreningar.

Många företag som behöver rekrytera IT-supporttekniker vänder sig till rekryterings- och bemanningsföretag som TNG. Vi har nämligen löpande kontakt med personer som vill arbeta inom IT och hjälper gärna till att matcha rätt person till rätt jobb.

Är du intresserad av ett jobb som supporttekniker? Skicka oss din spontanansökan eller sök ett av våra lediga IT-jobb fördomsfritt utan personligt brev idag!

lediga-jobb-it-support-supporttekniker-drift-tng

Checklista – är supporttekniker något för dig?

Stämmer det här på dig? Då har du perfekta förutsättningar för att jobba som supporttekniker! Jag…

  • … tycker det är roligt med ny teknik
  • … har erfarenhet av service och möta nya människor
  • … är trevlig, hjälpsam och pedagogisk
  • … har ett stort intresse för IT
  • … triggas av problem, gillar att felsöka och hitta lösningar

PASSADE DET PÅ DIG? BRA! SÖK VÅRA LEDIGA JOBB INOM IT-SUPPORT IDAG!

Rekommenderat för dig