TNG

Trender

Nyheter om Trender

Rekryteringstrend 2019: HR-Tech goes Diversity Disrupt – explosion av D&I mjukvaror

HR-Tech goes Diversity Disrupt

Explosion av D&I-mjukvaror Trendspaning: När allt fler arbetsgivare ser mångfald som en överlevnadsfaktor ökar efterfrågan på digitala verktyg för att …

, ,

Ny rekryteringstrend från TNG 2019: Autentiskt employer brand – slutspelat för galleriet

Autentiskt employer brand – slutspelat för galleriet

Dags för ett bygga ett förtroendeskapande varumärke Att företag skyltar med vackra värderingar och storslagna CSR-visioner är idag snarare regel …

,

Conversational recruiting – där människan möter AI

Ökat intresse för upplevd personlig kommunikation i realtid Chatbotar, SMS-verktyg och automatiserade lösningar med AI. Alla öppnar de nya vägar …

, ,

Intervjun ifrågasätts Kaffebild

Intervjun ifrågasätts – fakta framför magkänsla

Rekryteringens svarta box utmanas Trenden är en del av TNG:s artikelserie: Trender inom fördomsfri rekrytering 2019/2020Trendspaning – anställningsintervjun. Länge har …

,

2 trender som utmanar vår syn på IT-support

Framtidens IT-support – två trender som utmanar vår syn på supportrollen

Automatisering och kundupplevelse IT-support – en funktion i förändring. Men frågan är, till vad? Kommer vi i en framtid med …

tng-pa-hr-unconf-hr-trender-rekryteringstrender-2018

Trendspaning från #HRunconf

Populäraste ämnen engagemang och ledarskap TNG besökte #HRunconf 2018 och delar med sig av HR-trender och heta ämnen inom rekrytering …

Gästblogg om artificiell intelligens Ai i rekrytering av Peter Siljerud för TNG

Gästblogg: Artificiell intelligens (AI) inom rekrytering

Peter Siljerud: AI bygger relationer Peter Siljerud, AI-forskare och trendspanare, gästbloggar om artificiell intelligens (AI) inom rekrytering hos oss på …

, ,

Fördomsfria rekryteringstrender 2018

TNG:s trendspaning 2018

Utvecklingen fortsätter att gå framåt inom området fördomsfri rekrytering. 2018 är året som LinkedIn rapporterar att mångfald är ”the biggest game-changer …

,

Bild med färgstarka sladdar som illustrerar rekryteringstrenden Neurodiversity (neurologisk mångfald), som TNG tar upp i sin årliga trendspaning 2018.

Neurodiversity och neurologisk mångfald

Talanger med neurologisk mångfald löser problem bättre En av årets hetaste trender inom mångfaldsrekrytering är neurodiversity, eller på svenska – …

, ,

Bild med spelpjäser med mur som skiljer (sorterar) dem åt som illustrerar rekryteringstrenden etiska och etniska algoritmer, som TNG tar upp i sin årliga trendspaning 2018.

Et(n)iska algoritmer vid rekrytering

Är algoritmer fördomsfulla? Artificiell intelligens, AI, ses av många som rekryteringsvärldens frälsare. Med AI ska arbetet inom HR och rekrytering …

,

Bild med olika citrusfrukter i flera färger som illustrerar rekryteringstrenden Inkludering som ny tillväxtstrategi, som TNG tar upp i sin årliga trendspaning 2018.

Inkludering – ny tillväxtstrategi

Inkludera nyanställda och lönsamheten ökar Att rekrytera med mångfald är en utmaning i sig. Att sedan få heterogena team att …

Bild med råttfälla och ost som illustrerar rekryteringstrenden Diskriminerande rekryteringsmarknadsföring på sociala medier (fällor och filterbubblor), som TNG tar upp i sin årliga trendspaning 2018.

Diskriminerande marknadsföring och filterbubblor

Facebook diskriminerar jobbsökare Sociala medier. En kanal där vi hittar allt fler kandidater. Bra kandidater. Men här finns också många …

,

Bild med hand som vattnar liten planta som illustrerar rekryteringstrenden att arbetsbeskrivningen i platsannonser goes old school och fokuserar på resultat, mål och inflytande, något som TNG tar upp i sin årliga trendspaning 2018.

Den klassiska arbetsbeskrivningen utmanas

Från krav till att lyfta kandidatens why Inom kort kommer många av de arbetsuppgifter som utförs idag inte längre existera. …

,

Bild med person som kikar igenom ett staket som illustrerar rekryteringstrenden transparens, insyn och delaktighet för kandidater, som TNG tar upp i sin årliga trendspaning 2018.

Transparens, insyn och delaktighet

Dags för en transparent kandidatupplevelse Kandidaten är inte bara kund på dagens arbetsmarknad, utan den viktigaste kunden. Ja, vi har …

,

Bild med färgstarka paraplyer som illustrerar rekryteringstrenden Kvantifierad kompetens inkl Talent SCORE CARDS och bedömningsmatriser, som TNG tar upp i sin årliga trendspaning 2018.

Kvantifierad kompetens och talent scorecards

Bedömningsmatriser av kompetens De klassiska ”Balanced scorecards” anses vara en av de viktigaste styrmetoderna för bolag enligt Business Harvard Review …

,

Bild med hand som drar ut ett träblock från ett pussel av block som illustrerar rekryteringstrenden block chains, som TNG tar upp i sin årliga trendspaning 2018.

Kandidaten tar makten över sitt CV med block chains

En trend i sin linda I åratal har det talats om att block chains – eller blockkedjor på svenska – …

,

Bild med välanvända och älskvärda penslar med målarfärg som illustrerar rekryteringstrenden ålderism och åldersdiskriminering, som TNG tar upp i sin årliga trendspaning 2018.

Ålderism i rekrytering

Stort kompetenstapp när äldre diskrimineras i arbetslivet Ålderism i rekrytering är definitivt ett av årets hetaste ämnen, inte bara i …

,

Ny digital kandidatupplevelse gör att jobbsökare kan följa sin ansökan överallt

Digital kandidatupplevelse lyfter kundernas varumärken

VD-Insights: Två av tre jobbsökare får aldrig någon återkoppling på sin ansökan. Detta är sedan länge rekryteringsbranschen och HR-avdelningars största …

, ,

Fördomsfria rekryteringstrender 2017

Fördomsfria rekryteringstrender 2017

Årets bubblare: Consumerism, VR och AI Det händer mycket inom området fördomsfri rekrytering just nu. På TNG har vi gjort …

,

Är artificiell intelligens och dess algoritmer fördomsfria?

Trend: AI-algoritmer är fördomsfria. Eller?

Går det att programmera utan bias? Årets hetaste snackis är AI – artificiell intelligens. Fortune Magazine beskriver 2017 som ”året …

,

Belonging är den tredje dimensionen i samband med rekrytering

Trend: Belonging – den tredje dimensionen inom rekrytering

Tillhörighet viktig för att medarbetare ska stanna Redan 2016 började företag som LinkedIn prata om Belonging som den tredje dimension …

,