Lästid: 5 minuter
Senast redigerad:
Anställd eller underkonsult – så tar du steget att bli interimskonsult
FAQ om att jobba som interim konsult
Specialist eller chef och sugen på att testa vingarna som egenföretagare och samtidigt få hjälp att hitta nya spännande uppdrag? Då bör du överväga en karriär som interimskonsult hos TNG Interim.
Här reder vi ut frågetecken kring rollen i en FAQ för att hjälpa dig att ta steget fullt ut.
Vi på TNG Interim upplever just nu en växande efterfrågan på interimslösningar. Allt fler företag ser helt enkelt stora vinster med att få in en erfaren konsult som snabbt kommer in och levererar. Jättekul, tycker vi!
Det handlar om uppdrag riktade till både specialister och chefer. I ett brett spektra av branscher såsom HR, marknadsföring, tech, ingenjörer, inköp, försäljning, logistik och försäkring över hela landet. Så det finns minst sagt goda karriärmöjligheter för dig som vill prova något nytt.
Bidra med din expertis
Vad är då fördelarna med att jobba som interimskonsult? Jo, här får du en unik chans att komma in och bidra med din expertis och dina perspektiv och stötta företag och verksamheter att nå sina mål och säkra resultat. Det är en utmanande roll. För du förväntas att snabbt sätta dig in i verksamheten och leverera. Men jobbet är samtidigt otroligt givande och utvecklande i och med att du får vara med och göra skillnad på riktigt.
– Jag skulle säga att interimsrollen är ett perfekt nästa steg för dig som är senior i ditt yrke och som vill vidare i karriären. Viktigast för att trivas är att du känner en trygghet inom ditt yrkesområde och har ett driv, personlighet och förmåga att vilja förbättra och förändra. Du behöver också ha förmåga att bygga förtroende och få med dig människor på resan, säger Annika Jepsson, ansvarig för TNG Interim.
Variation av uppdrag
Andra viktiga egenskaper för att lyckas i rollen är att du är nyfiken och gillar variation och nya utmaningar. För typen av interimsuppdrag varierar. Likaså omfattningen. Med allt från specifika projekt under x antal månader till än längre uppdrag i samband med exempelvis omorganisationer och transformationer. Vanligt är också att du under en period ska fylla en lucka vid exempelvis föräldraledighet, uppsägning eller sjukskrivning.
”Omväxlingen som konsult ger mig energi”
Just flexibiliteten och möjligheten att själv bestämma över sina uppdrag är något som våra konsulter ofta lyfter när vi pratar om interimslivet. ”Omväxlingen som konsult ger mig energi” säger bland andra HR-konsulten Therese Birnsting. Hon får medhåll av Tone Aannerud Johansson, interimskonsult hos Aritco; ”Mitt råd till andra som funderar på att jobba som konsult är att ta steget. Jag har inte ångrat mig en sekund, och skulle det inte fungera kan man ju alltid söka fast jobb igen.”
Vi matchar dig med intressanta uppdrag
Genom att ingå i TNG:s nätverk får du draghjälp när det kommer till att hitta nya uppdrag. Vi får goda insikter om dig och dina kompetenser, vilket gör att vi snabbt kan matcha dig med rätt uppdrag när vi får en kundförfrågan.
– Tveka inte att kontakta oss om du är intresserad av ett samarbete. Vi är ständigt på jakt efter erfarna, duktiga konsulter till vårt omfattande nätverk, säger Annika Jepsson.
Fler vanliga frågor och svar om rollen som interimskonsult
Om rollen:
Behöver jag starta eget företag?
– De allra flesta som jobbar som interimskonsulter hos oss är egenföretagare, så kallade underkonsulter. Men det finns också möjlighet att bli anställd av oss som interimskonsult, till exempel om du först vill testa på att jobba en period innan du blir egen. Men det generella svaret på frågan är att du först behöver ha ett eget bolag med F-Skattsedel och en ansvarsförsäkring.
Vad är en passande bakgrund?
– Som interimskonsult går du in som specialist eller chef och förväntas snabbt att sätta dig in i rollen och leverera. En förutsättning är därför att du är erfaren med flera års expertis i din yrkesroll. Att du som person är resultatorienterad och hands on när det kommer till att implementera strategier och nå uppsatta mål. Vidare bör du vara nyfiken på kundernas verksamhet och branschen du verkar i, i stort.
Vad krävs för att trivas?
– Eftersom interimsrollen betyder att du jobbar uppdragsbaserat behöver du gilla variation och flexibilitet. Som person behöver du också uppskatta friheten i att jobba för olika uppdragsgivare och i olika miljöer. Andra uppskattade egenskaper är att du är självgående och gillar samarbetet med kollegor och gilla att dela med dig av dina erfarenheter.
Kan jag få hjälp av TNG att starta eget företag?
– Nej, vi på TNG erbjuder inte denna möjlighet, men exempelvis Arbetsförmedlingen har information och råd i hur du startar eget företag. Även Skatteverket har en bra guide för vad som är bra att tänka på när man arbetar som egenanställd. Vi kan också tipsa om Verksamt.se som har en bra guide.
Kan jag vara ”vanligt” anställd och säga upp mig först när jag får mitt första uppdrag?
– Nej, Interimsuppdragen tillsätts fort och därför kan vi inte beakta din uppsägningstid. Däremot kan du välja att bli anställd via TNG först och sedan i lugn och ro starta ett företag.
Jag är egenföretagare sedan många år. Hur blir jag en del av TNG:s konsultnätverk?
– Varmt välkommen att kontakta oss på TNG så tar vi ett förutsättningslöst möte.
Vad innebär det i praktiken att vara en del av nätverket?
– Du kommer ingå i ett nätverk med andra seniora konsulter och vi träffas då och då för att lära känna varandra men också för att ta del av nyheter och trender. Vi håller en tät kontakt och matchar dig mot lämpliga uppdrag.
Om uppdragen:
Hur söker jag uppdrag som interimskonsult?
– Du söker de utannonserade konsultuppdrag som du finner intressanta alternativt skickar in en spontanansökan. Alla tjänster annonseras inte som uppdrag för underkonsulter, men ibland finns möjligheten ändå. Särskilt på uttalade konsultuppdrag.
Hur ser rekryteringsprocessen ut för interimsuppdrag?
– Du registrerar ditt CV hos oss och vi träffas på en kompetensbaserad intervju. Vi vill även att du gör några tester så att vi kan sälja in dina förmågor till framtida uppdragsgivare. Efter att du har träffat vår kund så tar vi referenser och gör bakgrundskontroll. Efter avtalsskrivandet så håller vi kontakten genom hela uppdraget och är ditt bollplank om svårigheter skulle uppstå under uppdragets gång.
Hur långa är uppdragen?
– Uppdragen kan vara allt ifrån fem månader till ett år eller längre. Det är heller inte ovanligt att ett uppdrag förlängs. Då håller vi i en dialog mellan dig och uppdragsgivaren så att det känns bra för alla parter.
Måste jag tacka ja till alla uppdrag jag erbjuds?
– Nej, du måste inte tacka ja till allt. Det ska kännas bra för både dig som konsult och för företaget.
Vad händer om det inte fungerar som förväntat på uppdraget?
– Det är väldigt sällan det inte fungerar som det är tänkt mellan konsult och uppdragsgivare. Skulle det mot förmodan inte fungera som förväntat ute på uppdraget tar du kontakt med din konsultchef eller rekryterare på TNG som i sin tur har dialog med uppdragsgivaren. Beroende på vad problemet handlar om tar vi ärendet vidare, självklart i samråd med dig. Vi är alltid måna om att föra en dialog kring hur en situation kan lösas på ett så bra sätt som möjligt för alla parter.
Hur fungerar det med arbetsredskap i form av telefon, dator, ergonomiska hjälpmedel på kundens arbetsplats?
– Arbetsplatsen tillhandahåller alla arbetsredskap.
Om fakturering:
Hur fakturerar jag som underkonsult?
– Du fakturerar direkt till oss på TNG, så fakturerar vi i vår tur vidare till arbetsplatsen du arbetar på.
När jag fakturerar som underkonsult, är det inklusive eller exklusive moms?
– Du fakturerar exklusive moms.
Funderar du på att bli interimskonsult? Tveka inte att kontakta oss på TNG Interim. Vi har ett brett nätverk av chefer och specialister inom branscher såsom HR, Tech, marknad, inköp och försäljning. Hör av dig redan idag så berättar vi mer! Du kan också skicka in en spontanansökan via knappen nedan, så kontaktar vi dig.