Lästid: 5 minuter
Senast redigerad:
Kreativa initiativ för att locka fler kvinnor till Tech
De tar action för mångfald och innovation inom teknikindustrin
Endast var fjärde ingenjör i Sverige är kvinna idag – och utvecklingen för ökad jämställdhet inom yrkeskåren går trögt. Därför välkomnar vi alla de nationella och internationella initiativ som jobbar för att vända trenden och bredda mångfalden. Här lyfter vi på TNG Tech några kreativa exempel att inspireras av.
Samtidigt som det råder kompetensbrist inom teknikindustrin finns det också en stor underrepresentation av kvinnor bland dagens ingenjörer.
Siffror från Sveriges Ingenjörer visar till exempel att kvinnliga ingenjörer ökar långsamt inom offentlig sektor. Särskilt inom staten, där endast 36 procent av ingenjörerna är kvinnor.
Enligt Sveriges Ingenjörers jämställdhetsprogram är endast var fjärde ingenjör i Sverige kvinna.
Att urvalet av ingenjörer begränsas av traditionella uppfattningar riskerar att leda till att Sverige går miste om ett stort antal skickliga ingenjörer.
Sveriges Ingenjörers jämställdhetsprogram
Mångfald i teamet viktigt för ingenjörer
Samtidigt visar en ny rapport från TNG Tech att mångfald är en viktig faktor för ingenjörer i valet av ny arbetsgivare. Hela 83 % svarar att de gärna jobbar i diversifierade team. 66 % uppger att de gärna jobbar i ett team med blandade åldrar. 61 % värdesätter också att det finns både män, kvinnor och personer med könsöverskridande identitet i gruppen.
Så vad kan vi göra för att förändra situationen för att locka fler kvinnor till Tech och bredda mångfalden – här och nu? Här är fem exempel på företag som visar vägen och lyfter hur vi kan jobba med mångfald och inkludering. Och varför det är så viktigt.
1. ABB:s filmserie Unstoppable – ostoppbara berättelser
Med filmserien Unstoppable lyfter ABB fram tre kvinnor i branschen och deras verklighet. På så sätt hoppas de kunna tända en gnista för att uppmuntra andra att röra sig framåt för mer diversifierade och inkluderande arbetsplatser.
– Seriens regissörer hoppas kunna göra en positiv skillnad och överbrygga könsskillnader. Enligt World Economic Forum utgör kvinnor endast 22 procent av den globala gruvarbetsstyrkan, vilket understryker vikten av att främja mångfald och inkludering i branschen och många andra traditionellt mansdominerade sektorer.
Det säger Joanne Woo, Global Head of Communications, Process Industries, ABB.
Den första filmen i serien visar Marjorie Boles, Chief Information Officer på Sappi. En visionär inom massa- och pappersindustrin som har förändrat sitt företag med sin passion för digitalisering. I den andra filmen medverkar Tove Thelin Täckdal, Concentrating Plant Manager på Copperstone Resources. En banbrytare inom gruvindustrin som har ägnat sin karriär åt att främja hållbarhet och innovation inom sektorn.
I den tredje och sista filmen får vi möta Chithra Sharma, Chief Commercial, Engineering and Projects for Capital Procurement på Tata Steel. En banbrytande ledare inom metallindustrin som har flyttat gränser och utmanat status quo för att driva tillväxt och konkurrenskraft.
När vi har olika personer, olika bakgrund, olika kulturer så främjar vi också oliktänkande.
Tove Thelin Täckdal, Copperstone Resources
och det är det som skapar innovation. Det tror jag är bland det viktigaste vi behöver för den här omställningen som kommer med industri 4.0.
Se alla Unstoppable-filmer här
2. Holtab tar hjälp av skidåkaren Stina Nilsson för att få fler kvinnor att söka sig till el- och kraftbranschen
Att lyckas attrahera kvinnor till teknikföretag har länge varit ett problem. Men särskilt svårt har det varit att rekrytera kvinnor till el- och kraftbranschen. En bransch som enligt Holtab, leverantörer av lösningar för kraftöverföring, är en av de minst jämställda på arbetsmarknaden. Något de vill förändra med målet att öka andelen kvinnliga medarbetare.
En action är att sponsra unga kvinnliga idrottsstjärnor och hjälpa dem vidare i deras karriär. Nu vill de också lyfta deras erfarenheter.
– Kan elbranschen lära sig något av dessa idrottstjejer, något som vi kan ha nytta av i rekryteringen av kvinnor till sin egen bransch? Kan detta till och med vara intressant och lärorikt för andra företagsledare att ta del av?
Anders Holmberg har träffat Stina Nilsson och gjort fyra personliga intervjuer om sportjournalistik, fokus, familj och mentorskap. Samtalsämnen som de tror att många, inte minst unga kvinnor, kan inspireras av.
3. Womenengineer driver podd för yngre tjejer som vill bli ingenjörer
Womengineer Radio är en podcast om att vara ingenjör och kvinna – som stiftelsen Womenengineer står bakom. Syftet med podden är inspirera och väcka nyfikenhet kring ingenjörsyrket och ge lyssnarna svar på alla tänkbara frågor kring teknik, resan till att bli ingenjör och problematiken med jämställdheten. Podden är idag uppe i över 30 avsnitt där en rad olika ämnen har diskuterats.
4. Derome och Södra samverkar för fler kvinnor till branschen
Derome och Södra är två lokala skog- och träverksamheter på varsin sida om E6:an, som båda kämpar för att hitta kvalificerad arbetskraft i form av ingenjörer. Särskilt kvinnliga sådana. Som en konkret satsning för att öka intresset för teknik och ingenjörsyrket har de båda företagen varit med och arrangerat ”Introduce a Girl to Engineering-day” vid flertalet tillfällen. Senast i mars 2023.
Dagen är ett årligt event som arrangeras på initiativ från stiftelsen Womenengineer och som varje år ger tusentals tjejer och icke binära i åldrarna 13-19 år en inblick i livet som ingenjör.
Till Derome och Södra bjuds till exempel alla tjejer i årskurs åtta på Håstenskolan in till företagens olika verksamheter.
En viktig del har varit att visa upp bredden inom ingenjörsyrket.
– Ingenjör är ett av våra framtidsyrken! Hållbarhet, innovation och teknik hänger samman och det finns så många möjligheter. Just därför tycker vi att det är viktigt att visa lokala ambassadörer från två stora arbetsgivare på orten för att så ett frö hos tjejerna redan nu och ge dem en inblick i vad en tekniskt inriktad utbildning och framtid skulle kunna innebära, förklarar Lisa Larsson, HR-koordinator på Derome.
5. Forskningscenter lanserar stor rekryteringskampanj riktad mot kvinnor
Endast 23 % av medarbetarna på forskningscentret Diamond Light Source i Oxfordshire är idag kvinnor och för att förbättra jämställdheten, planeras den största rekryteringskampanjen någonsin. Med fokus på att attrahera fler kvinnor till verksamheten. Målet är att bli branschledare när det kommer till jämställdhet inom forskningsområdet.
Forskarna vid Diamond Light Source har bland annat studerat covid 19-vaccinet.
Sarah Macdonell, chef för centrets ingenjörsgrupp, säger bland annat till BBC att det inte finns några hinder för för kvinnor som vill arbeta på Diamond Light Source.
– Vi försöker aktivt att uppmuntra fler kvinnor att komma och jobba hos oss, särskilt inom ingenjörskap, säger hon.
Jag vill bevisa att det går att starta en hårdvarustartup som kvinna och ta in kapital som kvinna.
Sarah Macdonell
6. Jenny Keisu, VD X-Shore, vände sig till vården för att rekrytera diversifierad ingenjörskompetens
Källa: Nyteknk
I samband med den internationella kvinnodagen lyfte NyTeknik kvinnliga entreprenörer, ingenjörer och forskare att inspireras av. En av dem är Jenny Keisu, VD på klimat- och teknikbaserade elbåtsföretaget X-shore. För henne är diversifiering och inkluderande beslutsfattande en hjärtefråga. När X-Shore skulle få igång sin serietillverkning i fabriken i Nyköping ville företaget därför se till att rekrytera en blandad arbetsstyrka när det gäller bakgrund, nationalitet, ålder och kön. Målet var att ha en fördelning 40-60 av män och kvinnor.
Men när de tog kontakt med olika rekryteringsföretag fick de svaret ett det var helt om möjligt om de ville att personalen skulle ha industribakgrund och kunskap. Då valde företaget att vända sig till kvinnodominerade branscher som vård och handel.
– Hos oss måste man vara noggrann och kunna följa instruktioner, och det är man superbra på i vården. Sedan fick vi lägga en vecka på att utbilda dem, men det är det absolut värt, säger Jenny Keisu.
I dag har företaget en könsfördelning på drygt 35 procent kvinnor och 65 procent män. På ledande befattningsnivå är fördelningen 50-50, enligt Jenny Keisu.
– Jag tror väldigt många bolag säger att de vill ha in kvinnor, men de måste tänka utanför boxen för att rekrytera dem. Annars missar man en stor del av talangpoolen, säger hon och hänvisar till forskning:
– Med diversifierade teams har du sex gånger mer innovationskraft i företaget. Håller man på med teknikutveckling är det hål i huvudet att inte arbeta med diversifiering och inkluderande beslutsfattande, men det är väldigt många av teknikbolagen som missar det.
Fler kvinnliga forskare och ingenjörer att inspireras av
Vill du också skapa mer diversifierade tech-team?
Hör av dig till oss på TNG Tech! Vår unika rekryteringsmetod bygger på vetenskapliga fakta för att säkerställa framtida arbetsprestation. Vi följer alltid en strukturerad process där magkänsla och fördomar aldrig får styra över teknikkandidatens verkliga potential eller kompetens.
På så sätt hittar vi ingenjörer utanför traditionella nätverk och bland kandidater som blivit bortvalda på felaktiga subjektiva grunder. Ingenjörer och tekniker som får ditt företag att växa genom mångfald och innovation.