Lästid: 3 minuter
Senast redigerad:
Marknad + HR = Ambassadörer
Nästa steg i din employer branding
Att rekrytera rätt medarbetare kan vara ett sätt att rekrytera nya kunder. HR- och marknadsavdelning har olika målgrupper, men samma fokus. Att hitta nya ambassadörer. Interna samarbeten kan bli guld värda. För att inte tala om att alla drivs av att bygga företagets varumärke.
All extern marknadsföring börjar internt, är ett klassiskt ordspråk i reklambranschen.
Med det i bakhuvudet är det lätt att förstå att marknads- och HR-avdelningar tjänar på att ha ett nära samarbete, även om de ibland kan tyckas ligga långt ifrån varandra internt på kontoret. Men både marknad och HR arbetar med kommunikation och employer branding, på lite olika sätt och med olika målgrupper, men med samma mål: att stärka varumärket.
Medarbetarna är HR-avdelningens självklara fokus och i bästa fall är de ambassadörer som sprider varumärkets kärnvärden till såväl kolleger, kandidater och kunder. Och där möts HR- och marknadsavdelning – interna ambassadörer skapar externa ambassadörer, och i flera fall kan potentiella kandidater också vara potentiella kunder.
Att skapa ambassadörer står högt på företagens önskelistor. En person som rekommenderar en produkt, tjänst eller arbetsplats är mer förtroendeingivande än traditionell reklam. Kunder som tänder på ditt erbjudande får ofta den första gnistan från en av företagets eldsjälar. Medarbetare som brinner skapar positiva löpeldar.
”För att stärka varumärket och öka försäljningen strävar företag idag efter wow-ade ambassadörer som rekommenderar dem till sina vänner. För att skapa så starka kundupplevelser krävs medarbetare som brinner”, säger beteende-ekonomen Sebastian Wettemark, vd för attitydsbyrån Wildfire.
ESP lika viktigt som USP
Engagemang startar i känslor, och därför är ESP lika viktigt som USP. Alltså, Emotional Selling Points, det vill säga de känslomässiga skillnaderna som kan göra företag mer attraktiva för såväl kunder som kandidater. Emotionella fördelar kan vara minst lika viktiga som rationella, ibland till och med viktigare eftersom du kan konkurrera med andra värden än rent monetära. Om ditt varumärke talar till en medarbetares – eller kunds – hjärta snarare än plånbok har personen större potential att bli en lojal ambassadör.
”Det har aldrig varit logik som får människor att brinna. Engagemang kan inte heller beordras fram eller varaktigt uppnås genom lön”, skriver Annika Ahnlund, grundare av HR-bloggen och föreläsare.
Hon pekar på värdet av att involvera känslor i ledarskap och HR-processer. Känslor får medarbetare att gå den där extra milen, att knyta näven i fickan och vinna den där pitchen eller entusiasmera den mest svårflörtade kunden.
Så sätter du kunden i fokus – 9 tips
- Wildfire har identifierat nio centrala frågor där kundupplevelsen sätts i centrum – dessa är utmärkta för HR och marknad att samarbeta kring:
- Hur få ambassadörer istället för ”bara” nöjda kunder?
Möt kunden med en energi utöver vad som förväntas, det skapar wow! - Hur kan ledarskapet utveckla kundupplevelserna?
Fokusera på det emotionella – mer brandtal, mindre logik! - Hur tänds glöden i organisationen?
Ge ambassadörerna interna megafoner för att nå ut! - Hur rekryterar vi rätt?
Rekrytera attityd och inte bara formell kompetens! - Hur lockar vi rätt medarbetare?
Erbjud mer än rena förmåner, kommunicera ert ”reason why”! - Hur får vi gnistan hos nya medarbetare?
”First impressions last”, så ta vara på första insatsen att skapa ambassadörer! - Hur belönas rätt beteende?
Jobba värderingstyrt med ett tydligt ”why”! - Hur kan sälj- och rekryteringsprocessen närma sig varandra?
Hitta likheterna, t ex via ett marketing automation-program överfört till kandidater! - Hur mäter vi kultur, värderingar och ledarskap?
Tillämpa metoder för uppföljning och mätbarhet!
Nästa konferens som marknadsavdelningen har, bjud gärna in HR – och vice versa. Det trevligaste är inte att få nya kolleger kring bordet, utan att det kan resultera i något ännu trevligare: ambassadörer.
All extern marknadsföring börjar ju, som bekant, internt.