Employer Branding – allt du behöver veta
Guide: Vad är Employer Branding och varför är det viktigt?
När bristkompetenserna blir fler, konkurrensen om arbetskraften ökar och potentiella jobbsökare förväntar sig att bli behandlade som konsumenter behöver arbetsgivare stärka sitt varumärke på arbetsmarknaden. För att lyckas satsar allt fler på att aktivt arbeta med Employer Branding. Men vad betyder det egentligen? TNG guidar dig!
Alla som söker jobb idag kan vara potentiella eller befintliga kunder, medarbetare, samarbetspartners eller influencers. Samtidigt blir det allt svårare att övertyga kandidater att ta anställning då konkurrensen i alla branscher ökar. Kandidater väljer sällan enbart från ett jobberbjudande utan är ofta inblandade i flera parallella rekryteringar. Handlar det dessutom om bristkompetenser – i yrken där lönelägen trissats upp och förväntningarna ibland närmast är orimliga – så är konkurrensen extra hård om personalen.
Företag som lyckas med sin rekrytering av de här kandidaterna arbetar oftast aktivt med att positionera sitt Employer Brand. Det gör att de upplevs som den bästa arbetsgivaren i branschen. Lyckas de också leva också upp till vad de kommunicerar, så ökar förtroendet och tilliten till dem. Valet av arbetsgivare blir lätt för kandidaten. Men för att lyckas krävs ett aktivt arbete med Employer Branding.