Lästid: 3 minuter
Senast redigerad:
Få fler ansökningar med en inkluderande och fördomsfri platsannons
Så skriver du en fördomsfri platsannons
Dags att skriva en platsannons? Som många andra chefer har du en utmaning när det kommer till mångfald och inkludering. För du vill verkligen skapa team med en variation av människor med olika kompetenser, åldrar, kön och etniciteter. Men var ska du börja? Hur undviker du särbehandling och diskriminering samtidigt som du lockar de allra bästa kandidaterna? Svaret är inkluderande kommunikation – och första steget är en fördomsfri platsannons.
Organisationer och företag med större mångfald är mer innovativa och – framför allt – mer lönsamma. Det visar forskningsrapport efter forskningsrapport. Med hur lyckas man som arbetsgivare attrahera fler kandidater med olika bakgrund?
Som chef har du säkerligen inget emot en större mångfald i teamet. Tvärtom. Faktum är att du redan har försökt attrahera din eftertraktade målgrupp vid tidigare rekryteringar. Du skrev till och med i en tidigare platsannons att ni ”gärna ser manliga sökande”. Eller att olika etniciteter är välkomna. Men ansökningarna blev ändå inte nämnvärt fler.
Det blir ett moment 22. Du vill ha mångfald men det är samma typ av kandidater som alltid söker. Du vill representera en modern arbetsplats som välkomnar alla. Men dina medarbetare ser likadana ut, har ungefär samma bakgrund och värst av allt för dina affärer – de tycker likadant.
Rekrytering som leder till mångfald i teamet
Men tänk om du faktiskt kunde attrahera ett bredare urval av kandidater redan i din platsannons! Att få uppleva glädjen när ansökningarna rullar in och du kan konstatera att du den här gången inte bara lyckades få en bredd av sökande – utan fler kvalificerade kandidater överlag.
När du inser att du nu kan börja bygga en arbetsgrupp som lever upp till mångfaldsmålen (eller speglar er kundbas och verkligheten) samtidigt som trivseln och resultatet ökar. Och stolt kan visa upp dina KPI:er för HR och ledningsgruppen.
Trixet är att lyfta blicken, se kritiskt på ordval, ifrågasätta krav och inte minst skriva en så fördomsfri platsannons som möjligt.
Läs även: Checklista för att inte (råka) diskriminera vid rekrytering
En fördomsfri platsannons med rätt språk skapar mångfald på köpet
För antagligen har dina tidigare platsannonser sett ungefär likadana ut. Kanske har du fått en annonsmall från HR eller så utgick du från en tjänstebeskrivning. Det är ganska vettigt, särskilt eftersom rekrytering inte är din enda uppgift som chef och du har ont om tid.
Men när man gör som man brukar, eller inte skriver annonser så ofta, är det också lätt att missa att ord som ”tävlingsinriktad”, ”självständig” och ”analytisk” attraherar fler män än kvinnor. Det finns faktiskt ett flertal studier om typiskt manliga och kvinnliga ordval i just platsannonser och hur de påverkat inflödet av ansökningar.
Egenskaper som är maskulint förknippade*
- Analytisk
- Besluta
- Drivande
- Självständig
- Tävlingsinriktad
Egenskaper som är feminint förknippade*
- Engagerad
- Lojal
- Pålitlig
- Samarbetsvillig
- Sympatisk
*Gaucher, Friesen & Kays (2011) ordlista över maskulina och feminina ord, översatt till svenska.
Rekrytera inte för fikarummet och AW
Sedan finns det ett par saker till att tänka på när du vill attrahera fler sökande och få en mer fördomsfri platsannons. Och det handlar om att vara självkritisk och modig som chef.
Steg ett är att se över din tilltänkta profil och krav i annonsen. Fråga dig varför det är viktigt med en viss kompetens. Varför ska man till exempel kunna svenska språket flytande när arbetsspråket är engelska? Och vad menas egentligen med ”tekniskt intresse”, hur kommer den frasen att tolkas av en man respektive kvinna?
Stryk även fraser som att ”här tycker vi om att ta en AW på fredagar” och ”vi söker dig som vill utmana kollegorna på pingis” då de kan ha en direkt avskräckande effekt. Du ska ju inte rekrytera till fikarummet. Eller hitta nya ölkompisar.
Det är tjänsten som ska angöra vilken kompetens som behövs, inte privata intressen. Eftersom de inte har någon påverkan på arbetsprestationen.
Så våga testa något nytt! Utgå inte från vad du själv gillar – utan skriv istället en annons som passar din drömkandidat. Ditt mod kommer att löna sig.
Digital snabbkurs: Lär dig skriva inkluderande platsannonser
Vill du lära dig skriva inkluderande, säljande och SEO-anpassade platsannonser som attraherar topptalanger? Anmäl dig till vår uppskattade snabbkurs i digital kandidatattraktion och talent aquisition! Under tre inspirerande timmar får du konkreta verktyg att börja använda samma dag.