Lästid: 3 minuter
Senast redigerad:
Fördomsfria rekryteringstrender 2017
Årets bubblare: Consumerism, VR och AI
Det händer mycket inom området fördomsfri rekrytering just nu. På TNG har vi gjort vår årliga trendspaning för att ta reda på vad som händer i omvärlden och vad som bubblar inom objektiv rekrytering.
Några ämnen det snackas mycket om just nu är artificiell intelligens (AI), vetenskaplig rekrytering, consumerism, kompetensbrist och virtual reality. Här presenterar vi 2017-års fördomsfria rekryteringstrender.
Trend: Stereotyper inom mångfald går före kompetens
Jakten på mångfald gör att företag lyfter fram stereotyper framför verklig kompetens. Rent-a-minority är ett bra exempel. Samtidigt vågar vissa företag rekrytera enbart på kompetens.
Trend: Alla är inbjudna
Tidigare betydde ett stort eget nätverk och egen databank allt inom rekrytering. Men tiderna förändras. Det blir nu allt vanligare för företag att öppna upp rekryteringar till hela marknaden.
Trend: Vetenskap framför magkänsla
Teknikrekrytering fortsätter att vara en stor utmaning för alla i branschen. För att lyckas vänder sig nu företag till vetenskapliga rön och vetenskapliga rekryteringsmetoder.
Trend: Consumerism – när kandidaten blir kund
Kandidater och jobbsökare är konsumenter. Och förväntar sig en konsumentupplevelse. Rekryteringstrenden consumerism växer nu fram där kandidaten är kund.
Trend: Blindrekrytering goes incognito
Anonym- och blindrekrytering fortsätter intressera företag och fler konkreta case börjar dyka upp. Samtidigt boomar det inom HR-tech med nya digitala lösningar.
Trend: AI algoritmer är fördomsfria. Eller?
Årets hetaste snackis inom rekrytering är AI – artificiell intelligens. AI ska frälsa rekryteringsvärlden med sina fördomsfria, kognitiva och prediktiva algoritmer.
Trend: Kompetensbrist skapar modiga chefer
Idag råder det en allmän kompetensbrist och allt fler chefer letar efter nya sätt att hitta kandidater – som accelererade learning programs.
Läs mer om trenden
Trend: Gig rekryterare växer fram
En arbetsmarknad i kraftig förändring gör att HR och rekrytering får en ny spelplan. Och för att lyckas börjar gig-rekryterare växa fram på marknaden.
Trend: Virtual reality gör entré
VR har nu kommit till rekryteringsvärlden. Målet är att ge kandidater en inblick i arbetsplatsen och göra dem redo för ett nytt jobb utan att de behöver vara på plats.
Trend: Rekrytera för culture add
En av de vanligaste anledningarna till att sökande blir bortvalda i en rekrytering är att de inte passar in i företagskulturen. Nu lanseras därför företag culture add.
Trend: Belonging – den tredje dimensionen inom rekrytering
Redan 2016 började företag som LinkedIn prata om Belonging som den tredje dimension i samband med rekrytering.