Lästid: 2 minuter
Senast redigerad:
Så hanterar du uppsägningar med stil
Interimskonsulten – en räddare i nöden medan du rekryterar
Förlorad produktivitet är dyrt. Så när en chef eller viktig medarbetare säger upp sig kan det snabbt påverka affärer och resultat. Men det finns en enkel lösning som inte bara bromsar effekten av uppsägningar, utan även kan säkerställa att ni får ett bättre resultat än någonsin. Säg hej till interimskonsulten som hoppar in under pågående rekrytering!
En uppsägning från en av verksamhetens nyckelpersoner slår ofta hårt till. Förutom överraskningen om vem som har valt att gå vidare, så uppstår det lätt ett vakuum i arbetsstyrkan.
Redan pressade chefer och team måste hantera en ökad arbetsbelastning. Dessutom kan värdefull kunskap och erfarenhet gå förlorad när erfarna kollegor lämnar, något som i sin tur kan påverka organisationens kvalitet och leveransförmåga.
En tom stol, oavsett roll, innebär förlorade intäkter, försenad leverans och ett möjligt produktionsstopp.
Rekrytering av chefer tar tid
Självklart är det bra att komma igång med en specialist- eller chefsrekrytering så fort som möjligt. Inte minst för att inte förlora värdefull tid. En tom stol, oavsett roll, innebär förlorade intäkter, försenad leverans och ett möjligt produktionsstopp. Kort sagt är förlorad produktivitet dyrt.
Däremot finns det goda skäl att också att ta sig tiden att inventera vad det faktiskt är för sorts person och kompetens som teamet behöver framåt. Att göra en ordentlig kompetensanalys, innan man startar upp en rekryteringsprocess. Så att nästa person på posten kan hänga med in i framtiden.
Därtill bör det nämnas, att hur snabba ni än är på att starta igång rekryteringen så kommer rätt kandidat troligtvis att ha en uppsägningstid. Det är därför inte ovanligt att det tar ett drygt halvår innan en ny specialist eller chef är på plats.
Men ni behöver inte stå på bar backe fram till dess.
Interim – för kontinuitet och resultat
För att tackla plötsliga uppsägningar gäller det istället att tänka i nya banor. Såsom att anlita en erfaren interimskonsult eller interimschef.
En interim konsult är, förutom specialist inom sitt yrkesområde, någon som har en unik förmåga att snabbt anpassa sig till nya arbetsmiljöer och utmaningar. Det gör att personen inte enbart kan hoppa in och köra igång direkt. Utan också säkerställa att verksamheten fortsätter att fungera smidigt. Med bibehållen energi.
Faktum är att expertisen ofta är så stor att konsulten även kan bistå i utvecklingsprojekt, digitalisering eller organisationsförändringar.
Läs även: 10 värdefulla tips vid inhyrning av interimskonsult
Anlita en konsult från TNG Interim
På TNG Interim hjälper vi dagligen organisationer som behöver hyra en konsult för att få in spetskompetens, ersätta en chef som slutat, är sjuk, föräldraledig, eller täcka upp under en rekryteringsprocess. Med andra ord förstår vi, och våra interimskonsulter, vilka utmaningar som kan uppstå efter en uppsägning.
Givetvis erbjuder vi interimskonsulter i hela Sverige och inom en bredd av typiska tjänstemannaområden. Tack vare vårt inkluderande nätverk och datadrivna, samt fördomsfria, metod kan vi dessutom erbjuda ett intressantare och mer diversifierat urval av konsulter än många andra aktörer på marknaden.
Med TNG Interim får du
- Hjälp när du behöver det som mest! Kom igång med viktiga projekt, frigör tid från egen personal och bibehåll fart i en kritisk period.
- Självgående, erfarna, digitalt mogna och trygga interimskonsulter som gärna hugger i och gör det lilla extra utan prestige.
- Konsulter och chefer vars kompetens och ekonomiska historik är kvalitetssäkrad, med både djupintervju, bakgrundskontroll och referenstagning, för din trygghet.
Så ta ett djupt andetag och kontakta oss idag, så skräddarsyr vi en snabb och effektiv interimslösning för just era behov. Välkommen till TNG Interim!