Guide från TNG: Mångfaldsdata i rekrytering
Vikten av att mäta mångfald i rekrytering
Har du bra mångfaldsdata? Allt fler svenska företag vill mäta mångfald och jämställdhet inom sin organisation. Men nästan lika många tycker det är svårt – och kommer inte igång. Vilken mångfaldsdata får man egentligen lov att samla in om jobbsökare och (framtida) medarbetare? Hur ska uppgifterna lagras? Och vad är bra KPI:er?
Här ger vi på TNG en definition av mångfald och vägleder hur du mäter mångfald i rekrytering. Liksom varför du inte enbart kan stirra dig blind på siffror.
Vad är mångfald?
Det finns egentligen ingen enhetlig definition av begreppet mångfald i Sverige. Däremot kan man säga att ordet i grund och botten utgår från att det finns likheter och olikheter mellan människor. Och att denna variation gör någonting i samhället; på arbetsplatser, i klassrum och i andra sociala sammanhang.
Här är forskningen tydlig – olikheter i en grupp, till exempel i ett team på en arbetsplats, tenderar att bredda gruppens idéer, problemlösningsförmåga och beteenden. Vilket leder till innovation, som i sin tur förbättrar organisationens affär och lönsamhet. Med andra ord: företag tjänar på att satsa på mångfald och inkludering i rekrytering!
När diversity är business vill allt fler styrelser, ledningsgrupper och chefer rekrytera med fokus på mångfald. Vad som då är viktigt är dels att försöka attrahera människor med olika bakgrunder, erfarenheter och kompetens. Dels ta reda på ifall man lyckas. Till exempel genom att mäta mångfalden i sina rekryteringsprocesser.
Läs även: Så tjänar du på att rekrytera fördomsfritt för mångfald