Lästid: 2 minuter
Senast redigerad:
Tips för en lyckad onboarding
Så introducerar du nya medarbetare på bästa sätt
En välplanerad onboarding ger inte bara den nya medarbetaren bästa tänkbara start på nya jobbet. Det stärker även ert Employer Brand som en attraktiv arbetsgivare – och bidrar troligtvis till minskad personalomsättning över tid. Win-win för alla helt enkelt! Men vad är framgångsfaktorer för en lyckad introduktion? Lär dig mer här och ladda ner vår guide med handfasta tips!
Vad är onboarding?
Onboarding är ett viktigt verktyg för att välkomna och introducera nya medarbetare. Allt för att ge dem de bästa förutsättningarna att komma in i sin nya roll och samtidigt lära känna organisationen, nya kollegor och verksamhetens värderingar och kultur. Vanligt är att följa någon form av introplan. Som exempelvis kan innefatta olika typer av utbildningar och genomgångar, möten med nyckelpersoner i verksamheten och sociala aktiviteter med kollegor.
Stora vinster för arbetsgivare som satsar
Hur onboardingprocessen ser ut skiljer sig stort mellan olika företag och branscher. Men siffror visar att de företag som väljer att satsa på en bra introduktion för nyanställda har mycket att vinna. Inte minst när det kommer till Employer Brand och om att stärka sin position som en attraktiv arbetsgivare.
I en kartläggning från TNG svarade till exempel hela 98 % av jobbsökare att de förväntar sig en onboarding-upplevelse när de startar en ny anställning.
En annan rapport från Careerbuilder och Silkroad Technology visar att 1 av 10 anställda någon gång har lämnat en arbetsgivare på grund av en dålig introduktion. Samma undersökning visar också att en bra introduktion leder till att 69 % av de anställda stannar längre än tre år på arbetsplatsen.
4 starka skäl! Därför är onboarding viktigt
- Produktivitet snabbare
En medarbetare som snabbt får rätt förutsättningar att klara sitt jobb tenderar att komma in i sina arbetsuppgifter och börjar leverera snabbare. - Större engagemang
Att få tid att lära känna en arbetsplats och sina kollegor genom en välplanerad introplan ökar chansen för att personen får ett större engagemang för verksamheten och arbetsuppgifterna. - Minskad personalomsättning
Genom en bra onboarding-process är chansen större att den nyanställda kommer trivas bättre – och därmed stanna längre på arbetsplatsen. Något som sparar tid och pengar på sista raden. - Starkare Employer Brand
Genom en bra introduktion bygger och stärker ni ert arbetsgivarvarumärke som en attraktiv arbetsgivare – både nu och på sikt. En bra onboarding vittnar nämligen om att ni är en arbetsplats som värnar om era anställda från första dagen. Och ger dem rätt verktyg och utbildning för att göra ett bra jobb. Något som säkerligen kommer att spridas bland kollegor i branschen och i förlängningen till personer (med rätt kompetens) som kan tänka sig att söka jobb hos er i framtiden.
Guide till dig som är chef eller jobbar inom HR
Men vad är då viktigt att tänka på när det kommer till att lyckas med en onboarding? I vår nya onboarding-guide har vi samlat konkreta tips på hur du är chef eller HR kan ge en ny medarbetare bästa tänkbara start på nya jobbet. Med allt från preboarding och introplan till mentorskap, uppföljning och feedback.
Enligt Maria Nordenhem, HR-chef på TNG, är det väl värt att lägga tid på att arbeta fram en välplanerad introplan. Inte minst på dagens arbetsmarknad där konkurrensen om kandidaterna hårdnar i många branscher:
– Att satsa på en bra onboarding är ett konkret verktyg för att bygga företagets Employer Brand och stärka sin position som en attraktiv arbetsgivare. Jag är övertygad om att det leder till bättre trivsel och att personen i förlängningen väljer att stanna längre på arbetsplatsen.
Ladda ner onboarding-guiden kostnadsfritt!
Här bjuder vi på 15 konkreta onboarding-tips som hjälper dig att introducera nya medarbetare på bästa sätt.