Lästid: 3 minuter
Senast redigerad:
5 tips på hur du får kandidaten att välja dig
Är du först med rätt jobberbjudande?
Letandet är över, du har hittat den perfekta kandidaten för den utlysta tjänsten. Grattis! Men nu gäller det att agera snabbt med ditt jobberbjudande. Idag är det stor brist på arbetskraft med rätt kompetens och du har inte längre råd att tveka eller låta semestern komma emellan. Kolla in våra fem tips och se hur du ska agera så att din nästa medarbetare väljer ditt företag – inte konkurrentens.
Det blir allt vanligare att jobbsökare är intressanta i flera rekryteringsprocesser samtidigt. På TNG ser vi också hur tiden mellan platsannons och ett anställningserbjudande förkortas från veckor till ibland dagar. Men också motsatsen: att verksamheten kommer emellan och de sökande får vänta på att komma på intervju. Vilket kan innebära att drömkandidaten hunnit teckna anställningsavtal hos konkurrenten när du som chef är redo att träffas.
Med tanke på den rådande kompetensbristen handlar det idag ofta om ett race mot klockan. Vem är först med sitt jobberbjudande? Inte den som åker på semester eller låter andra to-do’s komma före. Inte heller den som tvekar för länge. Idag är det nämligen kandidaternas marknad. Och det vet de om.
Läs även: 10 skäl till att prioritera din rekrytering
Så hur kan du ligga snäppet före andra företag som vill anställda din nästa medarbetare? Här kommer våra bästa tips på hur du skapar en positiv kandidatupplevelse och ett attraktivt varumärke som får kandidaten att välja dig!
- Respektera kandidatens tid
Långdragna rekryteringar utan löpande återkoppling till kandidaten får engagemanget att svalna även hos den mest intresserade. Ju längre tid rekryteringen tar, desto mer tid har kandidaten att överväga andra alternativ.Så smid när järnet är varmt. Det är viktigt för att du som chef ska lyckas behålla intresset hos de sökande.Håll intervjuerna så fort som möjligt efter ansökningstidens slut. Försök samla dina intervjuer till en och samma dag. Det underlättar när du ska jämföra kandidater. Kom ihåg att återkoppla till kandidaterna. Berätta vilka steg som ingår och när de kan vänta sig att höra av dig nästa gång.Och håll löftet – även om du inte tagit något beslut ännu! All dialog är bra för er fortsatta relation och upplevelse av företagets varumärke. Det ökar också chansen att kandidaten inväntar ditt jobberbjudande innan de tackar ja till något annat. - Lyssna, lyssna, lyssna
Det är lätt att anta att du vet varför en kandidat är intresserad av tjänsten och vad som kan få hen att tacka ja. Men vet du verkligen det på riktigt? Var nyfiken på vad som är viktigt för dem i arbetet och på en arbetsplats. Rada inte upp fördelar utifrån ditt perspektiv utan att lyssna in kandidatens inställning. Alla är olika och väljer arbetsplats av olika skäl. Lyft upp och skräddarsy de tre viktigaste aspekterna av ditt anställningserbjudande så att det verkligen lockar slutkandidaten. - Beätta om er – på riktigt
Över hälften av de som tackar nej till ett jobb gör det på grund av att deras förväntningar är felmatchade med tjänsten. Så undvik floskler och var realistisk när du pratar om tjänsten. Gå igenom vilka utmaningar som ingår i rollen och hur kandidatens roll i sin närmaste grupp ser ut, men också i relation till hela företaget.Ta upp det som är unikt med ditt företag och hur utvecklingspotentialen ser ut. Bjud med dina kandidater på rundvandring på företaget och hälsa på kollegor. Kanske ska den sökande även få träffa sina blivande kollegor under en halvtimme? På så sätt får kandidaten en försmak på arbetsplatsens energi. Något som kan stärka viljan att jobba just för er. Kom ihåg – det är din uppgift är att sälja in jobbet till den sökande. - Agera fort med ditt jobberbjudande
När du har bestämt dig för att erbjuda en kandidat tjänsten gäller det att snabbt ta kontakt. Det förebygger att kandidaten tappar intresset eller hinner tacka ja till något annat erbjudande. Samtidigt skickar det också positiva signaler om en energifylld och handlingskraftig företagskultur. Men ännu viktigare är att det visar på engagemang: du vill verkligen ha den här kandidaten. Och vem vill inte känna sig eftersökt och uppskattad? - Tänk kreativt
Gör noggrann research så att ditt jobberbjudande med lön och förmåner blir attraktivt och rättvist. Kostnaden att förlora en toppkandidat till värsta konkurrenten kan bli större än det du sparar genom att snåla för mycket.Men tänk på att lönen inte är allt idag. Det handlar också om att erbjuda meningsfullhet och påverkansmöjligheter i tjänsten, att få jobba hemifrån eller att kunna hämta på förskola med flexibla arbetstider eller att få möjlighet till kompetensutveckling. För en kandidat som har flera erbjudanden kan det ofta vara just det här som avgör till din fördel – så tänk kreativt!
Läs även: Kandidaternas önskelista till dig som chef
Lycka till med din nästa rekrytering! Och kontakta oss gärna om du vill veta hur vi på TNG kan hjälpa till!