Lästid: 3 minuter
Senast redigerad:
Det här vill ingenjörer veta på jobbintervjun
Topp 7 saker tech-kandidater vill att chefen berättar
Vad förväntar sig tekniker och ingenjörer från rekryterande chefer när de söker jobb idag? I TNG:s rapport presenteras ett omfattande statistikunderlag kring arbetssökande inom tech-branschen. Siffrorna visar bland annat att utvecklingsmöjligheter är ett hett efterfrågat samtalsämne på anställningsintervjun.
INTRESSANT, JAG VILL LADDA NER RAPPORTEN DIREKT!
Enkätundersökningen genomfördes av TNG våren 2018 och är unik i sitt slag, då ingen i Sverige tidigare har genomfört liknande research med fokus på tech-kandidaters upplevelser kring objektiv och fördomsfri rekrytering. Respondenterna utgjordes av tekniker och ingenjörer bosatta i hela landet och i alla åldrar.
Många mogna att frångå traditionella söksätt
Undersökningen visar att en majoritet bland tech-jobbsökarna är redo att frångå den traditionella processen och istället söka jobb kompetensbaserat och fördomsfritt. Något som idag, tack vare digitala lösningar och verktyg i allt högre utsträckning är möjligt.
53 % är positiva till att inte uppge ålder när de söker jobb.
Hela 90 % bland de tekniker och ingenjörer som deltog i TNG:s undersökning uppgav att de kan tänka sig att söka jobb där deras och alla andras ansökningar hanteras fördomsfritt. 6 % var ännu osäkra.
Bryter man ner det till specifika moment ser vi att 48 % är positiva till att inte skicka med sitt foto när de söker jobb. 47 % ger tummen upp till anonyma ansökningar där deras namn är dolt, och 53 % slipper gärna svara på frågor om sin ålder i samband med en jobbansökan. Vidare ställer sig 29 % positiva till att söka jobb utan personligt brev.
78 % vill att chefen berättar om utvecklingsmöjligheter
Rapporten visar även vad jobbsökande ingenjörer och tekniker förväntar sig från den chef som ansvarar för rekryteringen. Det handlar om allt från bemötande under anställningsintervjun till hur mycket återkoppling man förväntar sig under processens gång.
En majoritet, 78 %, av de svarande vill att chefen lyfter frågan om utvecklingsmöjligheter på företaget, medan inte lika många vill höra chefen berätta om sig själv.
Enligt Pär Johansson på TNG Tech ligger resultatet i linje med en tydlig trend i branschen:
– Det är intressant att se hur ”mjukare” värden, som utvecklingsmöjligheter och företagskultur, hamnar högt upp på listan. Det ligger i linje med den trend vi själva har noterat. Där många yngre jobbsökande lockas av företag där de kan utveckla sina tekniska kunskaper, men också bidra till något större och känna att de gör skillnad.
Värt att notera om företagskultur är att endast 6 % av de svarande tech-kandidaterna vill bli anställda för att de passar in i den rådande företagskulturen. Istället föredrar 64 % att teckna anställningsavtal med en arbetsgivare som ser att den sökande kan bidra med något nytt till företagets kultur. 23 % förhåller sig kritiska till att basera en tillsättning på företagskultur överhuvudtaget – en siffra som är högre än inom samtliga andra branscher som omfattades av undersökningen.
Topp 7: Detta vill tech-kandidaterna att chefen berättar på intervjun
Vi frågade tekniker och ingenjörer vad de vill att chefen ska ta upp under anställningsintervjun. De svarande kunde välja mellan flera alternativ. Såhär såg resultatet ut:
- Förväntningar på den nyanställda, 93 %
- Utvecklingsmöjligheter på företaget, 78 %
- Företagspresentation, 73 %
- Lön och förmåner, 62 %
- Företagskultur, 61 %
- Om sig själv, 46 %
- Vilka kollegorna är, 44 %
Vill du ta del av hela rapporten? Ladda ner den här!
Om undersökningen
1 522 respondenter deltog i undersökningen under våren 2018. Metoden var kvantitativ och undersökningen utfördes digitalt via ett enkätformulär. Samtliga respondenter svarade anonymt.
Jobbsökarna kom från plattformar som Careerbuilder, Blocket Jobb, StepStone, Arbetsförmedlingen, StepStone, Linkedin, Facebook och CS-jobb med flera och motsvarar ett representativt och slumpmässigt urval av jobbsökande i Sverige inom områden som ekonomi, teknik, IT, finans, marknadsföring, kundservice, försäljning, administration, HR, inköp och logistik.