Lästid: 6 minuter
Senast redigerad:
Utmanande interimschef hjälpte Green Cargo att byta spår
Success story mellan Green Cargo och TNG Interim
När chefen för kundservice på Green Cargo blev en gruppchef kort körde han inte igång med en ny rekrytering på studs. Istället satsade han på en interimschef, som kunde driva igenom avgörande förändringar och få medarbetarna att växla upp. Överraskande nog fick han mer än så på köpet – tack vare rätt chefskonsult från TNG Interim.
I sin roll som kundservicechef har Shane Harrington huvudansvaret för all kundservice och kundleverans på Green Cargo. Till sin hjälp har han fem gruppchefer och drygt 80 medarbetare som dagligen tar emot inkommande ordrar, transportadministration och inte minst hantering av transportavvikelser. Allt för att säkerställa att kundernas behov blir uppfyllda.
Och det är inga små bolag till kunder. Utan stora, industriella bolag inom fordonstillverkning, gruvdrift, pappersmassa, stål och detaljhandel.
Därför har Green Cargo 400 godståg i omlopp varje vardag och ersätter därmed runt 9 000 lastbilstransporter. Vilket inte bara ger en omfattande reducering av koldioxidutsläpp, utan även hög energieffektivitet och minskad trängsel på bilvägarna. Något som i sin tur skapar tryggare vägar för alla bilister.
Om vi inte levererar så stannar Sverige.
Shane Harrington, Green Cargo
Problemlösning i fokus
Just fokuset på att flytta transporter från bilväg till järnväg är centralt i Green Cargos vision och arbetet för Shanes avdelning. Men det ställer också krav på att förbättra och förenkla, så att kunderna faktiskt väljer järnvägen framför andra transportalternativ i både Sverige och Europa.
Här spelar exempelvis intermodala linjer en stor roll, där järnvägen blir sammankopplad med sjöfart och biltransporter i en sömlös helhetslösning. Dessutom har man tagit fram en förenklad produktionsmodell, liksom en digital portal där kunderna kan boka sin transport online. Därtill jobbar man med att förenkla kunderbjudandet.
– Vi vill säkerställa att vi är den som sitter på kompetensen, att vi kan ge råd och hjälpa kunden att välja järnväg för sina transporter utan att kunden själv behöver vara expert på järnväg, säger Shane och fortsätter:
– Det är också en av de roliga sakerna med att jobba här. Vi har en otroligt stark strävan om att hjälpa våra kunder att lösa de problem och utmaningar som uppstår varje dag på järnvägen. För den fungerar inte felfritt, tyvärr. Men vi verkar för att minimera de störningar som uppstår och ändå säkerställa en bra service och kvalitet. Så det är mycket problemlösning. För om vi inte levererar så stannar Sverige.
Green Cargo i korthet
- Har ca 1 800 medarbetare.
- Ägs av svenska staten och är Sveriges mest erfarna aktör inom järnvägslogistik.
- Levererar hållbara logistiklösningar dygnet runt där 98 procent av transportarbetet sker med eltåg med mycket låg klimatpåverkan.
- Varje år transporterar godstågen cirka 20 miljoner ton gods. Bland annat råvaror från skogar och gruvor till processindustrins anläggningar och konsumentvaror till detaljhandeln, vilket gör logistiksystemet till en oerhört viktig del av skandinaviskt näringsliv, välstånd och konkurrenskraft.
- Lär dig mer på greencargo.com
Saknade en gruppchef
Därför var det också viktigt att snabbt hitta en lösning när en av Shanes fem gruppchefer skulle gå vidare inom bolaget och byta tjänst. Men utan att förivra sig och rekrytera första bästa person.
Så istället för att sätta igång en rekrytering direkt satsade han på att hyra en erfaren interimschef, samtidigt som han kunde arbeta för en mer permanent lösning.
Dessutom behövde teamet lite av ett omtag, då chefen som lämnade också hade varit den främsta experten som alla vände sig till för problemlösning. Vad Shane istället ville uppnå var ett självgående team där fler personer kunde kliva fram och ta ansvar.
– Det innebar att jag behövde driva igenom ganska stora förändringar och skaka om teamet lite grann.
Eftersom Shane hade en väletablerad relation med TNG, och inte minst rekryteringskonsulten Eva Sahlin, sedan tidigare så hörde han av sig med sitt behov. Och tack vare Eva kom han snabbt i kontakt med chefskonsulten Birgitta Ewerlöf.
– Jag behövde verkligen någon med Birgittas profil. En person som vågade komma in och vara lite jobbig. Någon som ställer frågor och som tycker om att utmana.
Värdefullt med orädd chefskonsult
Det var också ett taktiskt beslut att ta in en utomstående chef för uppdraget. För även om Birgitta har lång erfarenhet som chef och konsult så innebar det också att Shane fick en gruppchef som inte kunde verksamheten.
– Med andra ord var gruppen tvungna att ta ansvaret för problemlösning själva, samtidigt som Birgitta fanns där för personalärenden och stöttade medarbetarna att ta det där ansvaret. Få alla att jobba på samma sätt och bidra.
Shane lyfter också värdet av att ta in en chefskonsult som är orädd och ställer många frågor. Till exempel kunde Birgitta tålmodigt säga ”jag förstår inte, förklara en gång till”. Tack vare dessa frågor upptäckte flera av medarbetarna att en viss process kanske inte var så bra.
– Birgitta hjälpte oss även identifiera vilka personer vi kunde bygga vidare på – och sedan jobba med dessa medarbetares utveckling. Att coacha dem till att ta en ledande roll i gruppen. Samtidigt som hon kunde hantera andra individer som inte presterade.
Man kan använda interimschefer till saker som är lite jobbigare.
Fick mer än han betalat för
Förutom att leda och coacha gruppen som Birgitta var interimschef för så upplevde Shane ett stort stöd i sitt eget ledarskap.
– Hon hjälpte mig sätta riktningen för vad vi behövde göra och lägga fokus på framåt. Det var nyttigt för mig att ha en chef i min ledningsgrupp som också hade erfarenheten av att jobba i samma position som mig själv. Hon kunde stödja mig, vilket verkligen var en bonus. Jag betalade för ett uppdrag men fick även detta på köpet.
Därmed vill Shane också slå hål på föreställningen om att det skulle vara problematiskt att ta in någon som är lika eller mer erfaren än sig själv.
– Det är skönt att ha en oberoende part bredvid sig. Hon är här på ett tillfälligt interimsuppdrag, vilket gör att jag faktiskt kan vara öppen och ärlig med vad jag säger och tänker framåt. Dessutom vet jag att vår relation inte är långvarig på bolaget. Så jag kan vara ärlig även mot henne och ge feedback rakt ut. Och hon kunde göra detsamma med mig. En mer permanent gruppchef skulle kanske vara mer försiktig med att säga emot sin chef. Med andra ord kan man använda interimschefer till saker som är lite jobbigare.
Vakans, föräldraledighet eller omorganisering?
Lyfte kompetensnivån i arbetsgruppen
Så hur gick det då?
– Gruppen som Birgitta var chef över har blivit stabilare. Hon hjälpte även till att lyfta kompetensnivån på ett par personer som blivit mer ledande, avslöjar Shane nöjt och fortsätter:
– Sedan är det en bonus att vi fick kontakt med just Birgitta. Hon är jättetrevlig och en härlig människa att ha att göra med. Hon har lätt till skratt, är inte rädd för att göra bort sig, är trygg och har enkelt för att skapa relationer. Vilket jag tänker är viktiga egenskaper när man snabbt ska komma in som interimschef.
Samarbetet med TNG är han också nöjd med.
– Vi har haft en jättebra dialog. Genom åren har jag jobbat med olika konsultbolag och bemanningsföretag, men det är bara med TNG som vi har haft samma kontaktperson och kundansvarig i alla år. Rekryteringskonsulten Eva och jag har därför lärt känna varandra och hon har en bra uppfattning om Green Cargos behov.
– Sedan tycker jag om rekryteringsprocessen på TNG. Att man testar först, innan man vet vem personen bakom ansökan är. Och att det är fördomsfritt och faktabaserat. Jag tror att fler sökande får chansen att komma vidare när man ser mer till förmågor och grundkrav än historik.
Som exempel lyfter han fram konsult- och kandidatpresentationen som TNG skickar på de hetaste profilerna för en ledig tjänst.
– Rekryterarna på TNG är tydliga med att påminna om vilka egenskaper vi har sagt att man behöver i den här rollen och visar sedan hur respektive person matchar. Både om de överträffar på något område eller ligger under. Alla är ju inte bra på allt. Samtidigt som de kan argumentera varför respektive person är intressant att träffa.
Läs även: Fler success stories och lyckade samarbeten
Tips till andra som ska hyra chef
Med sin första inhyrning av interimschef i bagaget avslutar Shane med ett par tips till andra som funderar på en interimslösning.
– Jag skulle säga att det är viktigt att man är tydlig med uppdraget, att man vet vad man vill uppnå. Så att man verkligen hittar rätt interimschef för det man vill åstadkomma.
– Men också att våga ta chansen. Framför allt om man är osäker och sitter i mellanläget där man vill åstadkomma en förändring men inte riktigt vet vilken chef som behövs förrän förändringen är gjord. Då är det väldigt bra att använda en interimslösning innan och under tiden som man rekryterar.
Shane menar att han köpte sig tid och kunde rekrytera nästa chef i lugn och ro. Att kan kunde vara lite mer noggrann, istället för att det skulle bli stressigt och risk för fel match.
– Rekrytering är bland det viktigaste du gör som chef. Och ja, visst kan det kännas dyrt med en interimschef vid första anblick men det är ännu dyrare med en felrekrytering. Så är du osäker på vilken sorts chef du behöver – använd då en interimschef så länge. Det kan även hjälpa dig att förstå vilken typ av chef just den här gruppen behöver, eller inte behöver.
Gör som Green Cargo och använd TNG som interim partner!
På TNG Interim är vi övertygade om att det ska vara enkelt att anlita en interimskonsult. En trygg lösning som driver verksamheten framåt under en kritisk period. Därför stöttar vi organisationer med interimskonsulter inom bland annat ekonomi, teknik, inköp, logistik, marknad och HR.
Behöver du hjälp under en kort eller långvarig vakans? Tveka inte att kontakta oss om du är i behov av kompetenta specialister och chefer! Vi jobbar brett över hela landet och har ett nätverk av konsulter som kan starta med kort varsel.