Lästid: 2 minuter
Senast redigerad:
DNB först i världen att använda Tengai för rekrytering till internship-program
– För att växa på den svenska marknaden måste vi våga testa nytt
DNB, en av Nordens största banker, blir nu först i världen att rekrytera till ett internship-program med hjälp av Tengai. I samarbete med TNG har banken valt att använda intervjuroboten Tengai som en del av urvalsprocessen till sitt internship-program 2020. Här berättar Tobias Bedinger, HR Advisor på DNB, närmare om det världsunika samarbetet.
Kul att du hittade hit! Informationen på den här sidan är inte längre aktuell, men värd att läsa om du vill ta del av historien kring utvecklingen av Tengai. Annars rekommenderar vi att du klickar dig vidare här för att få den mest uppdaterade informationen av AI-screeningverktyget idag.
TNG har tidigare hjälpt DNB med bland annat rekrytering till deras internship-program 2019. I samband med det fick DNB höra talas om Tengai – intervjuroboten som ursprungligen utvecklats av TNG i syfte att skapa en mer objektiv, mätbar och datadriven intervjuprocess som ännu bättre kan bedöma framtida arbetsprestation, hitta kvalitativa kandidater, minska felrekryteringar och skapa en mer rättvis kandidatupplevelse.
– Vi var tidigt ute med att vi återigen ville göra internship-rekryteringen ihop med TNG. Och vi vill gärna testa Tengai som en del av rekryteringsprocessen, berättar Tobias Bedinger, HR Advisor på DNB.
I linje med digitaliseringsarbete
En av fördelarna Tobias Bedinger ser med robotintervjuer är att de gör det möjligt att skjuta den subjektiva bedömningen så långt fram i rekryteringsprocessen som möjligt:
– Hur duktiga vi än tycker att vi är på att rekrytera så har vi alla fördomar som påverkar oss. Inte minst vid rekrytering. Att då göra intervjuer med Tengai, som bemöter alla lika, leder till att kandidater inte sållas bort för tidigt i processen på grund av fördomar.
Att använda robotintervjuer som en del av rekryteringsprocessen ligger dessutom i linje med DNB:s ambitiösa tillväxtambitioner i Sverige:
– För att växa på den svenska marknaden måste vi våga testa nytt. Redan idag utvecklar DNB digitala plattformar både för och med våra storbolagskunder. Den teknikutveckling vi ser hos våra samarbetspartners är spännande och ger oss möjligheter att utveckla vår affär.
Tengai gör att vi kan kombinera digitala lösningar med vårt fokus på jämställdhet, inkludering och mångfald.
Internship-program som vågar utmana
Amanda Karlsson, rekryteringskonsult och konsultansvarig på TNG och en av Tengais robottränare, är också positiv till samarbetet:
– Det är fantastiskt kul att få jobba med DNB och deras internship-program som är en av Nordens största banker. DNB vågar utmana den traditionella rekryteringen genom att testa ett nytt rekryteringsverktyg för att hitta framtida potential hos sina medarbetare på ett fördomsfritt sätt som bidrar till mångfald, något de aktivt arbetar med.