Lästid: 2 minuter
Senast redigerad:
Diskriminerande marknadsföring och filterbubblor
Facebook diskriminerar jobbsökare
Sociala medier. En kanal där vi hittar allt fler kandidater. Bra kandidater. Men här finns också många fällor för en rekryterare. Filterbubblor, fake news, valsabotage och otillåten användning av data á la Cambridge Analytica är bara några exempel. Men har du tänkt på att rekryteringsmarknadsföring i sociala medier också kan vara en grogrund för diskriminering vid rekrytering?
Trenden är en del av TNG:s artikelserie: Trender inom fördomsfri rekrytering 2018.
Det är enkelt att be en byrå sponsra ett inlägg med en platsannons på Facebook. Du anger bara vilken typ av kandidater du söker i din rekrytering, kanske en ekonom med 5 års erfarenhet och med kunskap inom ett visst ekonomisystem. De fixar. Men, följer de verkligen lagen? Eller bidrar de till diskriminerande marknadsföring? Har du koll på hur byrån riktar marknadsföringen av annonsen? Eller är det kanske du själv som har beställt en annons som riktar sig mot enbart kvinnor i åldersgruppen 28-35 år? ”Eftersom vi behöver få in mer kvinnor i teamet och den här åldern passar ju in i vår kultur?”
Fler än du anar gör så här. Omedvetet, för många tänker inte på att det här rör sig om diskriminering. Men det är dags att tänka en gång till, för nu händer det saker.
Ökad transparens
Nyligen blev några amerikanska företag, däribland T-Mobile, Amazon, Cox Communication stämda för åldersdiskriminering i sociala medier. Alla hade de använt sig av åldersgränser i sina Facebookannonser. Gränser som innebar att personer över 38 år exkluderades från att se deras sponsrade platsannonser och missade därmed möjligheten att söka jobb hos de populära företagen.
Det här är inte första gången som Facebooks annonsprodukt kritiseras. Tidigare har de också fått kritik för möjligheten att baserat på etnicitet och religion utesluta vissa grupper från att se annonser.
Nu har företagen, inklusive Facebook, tvingats backa och se över hur de kan förbättra sitt arbete mot diskriminering. För att gå kritikerna till mötes kommer Facebook, Instagram och Messenger att ge användarna som ser annonserna större makt. Alla som ser en annons i sitt flöde kommer att kunna klicka på den och se hur den har riktats utifrån kön, geografi, intresse och ålder. Det ska även gå att ta reda på hur mycket annonsen faktiskt kostar avsändaren. Helt transparent med andra ord.
Annonser som diskrimineras kommer synas
Det betyder att snart kommer alla att kunna se om en platsannons på Facebook diskriminerar. Därför är det mer aktuellt än någonsin att välja de riktlinjer du ger till reklambyråer eller sociala medierekryterare. Du måste själv försäkra dig om att ingen diskriminering sker. Det handlar om ditt varumärke till syvende och sist.
Jobbsajter och CV-databaser har också hamnat i hetluften. Vissa har diskriminering inbyggt i mjukvaran i form av för få valmöjligheter i dropdown-menyer när en kandidat ska registrera ett CV. Det kan leda till att äldre inte kan registrera sig om exempelvis det år man tog sin universitetsexamen saknas i rullistan.
En annan utmaning blir Facebook Jobs som snart lanseras i Sverige. Här kommer Facebook använda all den avancerade kunskap och data som de har om sina användare för att rikta platsannonserna rätt. Balansen mellan diskriminerande marknadsföring och riktade annonser kan även här utmanas.
Vill du veta mera om diskriminerande marknadsföring vid rekrytering och ta del av våra källor? Kontakta oss!
Vill du ha hjälp att rekrytera snabbt, fördomsfritt och med fokus på rätt kompetens?
På TNG arbetar vi med fördomsfri rekrytering och bemanning. Vi sätter kompetensen främst och ser bortom de sökandes ålder, bakgrund, etnicitet, sexuella läggning, kön och namn. Det gör att vi hittar kandidater som andra har valt bort på felaktiga grunder. Vår talangpool är därför större och bredare och vi har fler kompetenser att matcha mot ditt företags behov. Det innebär också att vi snabbare kan tillsätta uppdrag och hitta rätt medarbetare till ditt företag.