Lästid: 4 minuter
Senast redigerad:
Trend: Metaverse – den virtuella arbetsplatsen
Framtidens jobb finns i metaverse
En övergång lika betydande som den från analogt till digitalt. Så beskriver experter vårt intåg i Metaverse – ett nytt ekosystem av virtuella världar där vi alla blir avatarer. Privat – men också på jobbet. Och många företag är redan där. Häng med!
Ordet “Metaverse” dök upp första gången 1992 i science fiction-boken “Snow Crash.” På svenska kallas metaverse ibland metaversum, och kommer från ordet meta som betyder bortom, och (uni)verse. Rakt översatt betyder det alltså bortom universum. Så vad innebär det egentligen?
Experterna beskriver det som att kliva in i ett tredimensionellt internet istället för att delta tvådimensionellt som idag. Och att vi inom några år kommer att tillbringa mer tid i den virtuella världen än den fysiska. Bland annat menar en trendrapport från Gartner att vi nu går in i en ny kulturell epok där metaversens intåg i våra liv kommer motsvara klivet vi tog från analogt till digitalt. Så kanske var det inte för inte som Facebook bytte namn till Meta…?
Så funkar det
Vår entré i metaverse sker genom att vi tar på oss enheter som ger oss tillgång till den nya världen. Allt för att koppla samman fler sinnen till en skärm. Här kommer vi sömlöst röra oss mellan den fysiska världen och olika digitala plattformar och använda mänskliga sinnen digitalt – något som inte varit möjligt tidigare.
Det kan kännas långt borta men utvecklingen framåt går snabbt, med spelvärlden och upplevelseindustrin i täten. Många av våra framtida medarbetare är redan idag inne i Robblox och Minecrafts metaverse.
I metaverse kommer cryptovaluta vara lönen, klädesshoppingen ske i digitala butiker inför avatarens anställningsintervju och NFTs (Non-Fungible Tokens) vara den främsta förmånen.
Men en NFT investerar du i till exempel digital konst. Det innebär att du köper en kodsträng i en blockkedja. Den bevisar att du äger bilden eller snarare koden. Idag tror man att företag kommer börja ge bort digital konst till sina anställda – likt optioner – då deras värde har möjlighet att öka och kan ses som framtida pensionssparande.
Några som redan är igång är HM. Här kan du se hur deras första butik ser ut!
Explosion av jobb i metaverse
I metaverse finns allt. Inte bara konst och shopping. Utan även en arbetsmarknad. Och just nu sker det mycket utveckling till just arbetsplatser i metaverse.
Ett exempel är Microsoft Teams som just nu tar fram en ny mjukvara – Mesh – där alla är representerade som 3D-avatarer i mötet. Mjukvaran ska börja rullas ut redan i mitten av 2022.
Samtidigt exploderar jobb som ska bygga metaverse. Enligt den internationella jobbsajten Adzuna har platsannonserna inom området ökat med 500 %.
Så hur kan världen komma att se ut i metaverse? Ja, många spekulerar. Tanken är alltså våra avatarer representerar oss istället för våra fysiska kroppar. Hur skulle det se ut på en arbetsplats? Kolla in videon här nedanför!
I vissa fall kommer man anställa metahumans som gör jobb enbart i metaverse. De blir än mer avancerade och människoliknande avatarer kan komma att bemanna till exempel butiker i metavärlden.
Företaget Unrealengine som vi ser på här har redan hittat metoder för att snabbt kunna skapa MetaHumans.
Fördomsfri rekrytering i metaverse
Vill man inte anställa metahumans kan man via metaverse anställa riktiga människor. Koreanska Samsung har redan arrangerat jobbmässor i metaverse. Här kan jobbsökare logga in med sina egna avatarer och prata med avatar-representanter från HR. Även Hyundai och revisionsfirman PwC har börjat experimentera med tekniken.
Lästips! Så utvecklar Techföretaget Capgemini nya tidens jobbmässor i Metaverse
Många som har medverkat på de här rekryteringaktiviteterna uppger att de känner sig mer avslappnade på en neutral digital plats. Genom att de använder en avatar smyger det inte in några bias kring utseende och många upplever att de känner sig tryggare och kan vara ärligare. De rekryterande företagen uppger också att de sökande vågar fråga HR-cheferna om fler saker.
Och avatarer har faktiskt visat sig bättre än man tror. Gamers uppger att de med en avatar kan vara mer ärliga, och känner sig mer psykologisk trygga.
Detta går också i linje med trenden Untact (en kombination av prefixet ”un” och ordet ”contact”). Här handlar det om att människor vill ha så lite kontakt om möjligt – eller snarare – de vill välja om de ska träffas personligen eller virtuellt. Trenden framåt blir nog att kandidaterna själva bestämmer vilka interface de ska ha i sin rekryteringsprocess. Vill de möta en mänsklig rekryterare eller en avatar i metaverse, så ska det vara möjligt.
Oro för personlig integritet
Just nu byggs det metaverses på många olika plattformar men på sikt tror man ett en plattform kommer skapas – ”metagalaxies”. Många oroar sig för detta då den personliga integriteten kan minska än mer. För att få tillgång till världarna genom olika enheter kommer nämligen allt lagras, från kroppsvärden till känslor, och arbetsgivare kommer få all data. Troligtvis måste man som användare ge sitt godkännande utan att få något tillbaka – det tror i alla fall de främsta kritikerna till Facebook. Eller ursäkta, vi menar Meta…
Denna trend är en del av TNG och Ada Digitals trendspaning från Unbiased Day 2022 – ett digitalt event för chefer och HR-specialister där vi på temat ”New Perspectives” presenterade de senaste trenderna inom fördomsfri rekrytering, mångfald, inkludering, ledarskap och Future of Work.
Frågor om trenderna eller någon av källorna? Kontakta charlotte.ulvros@tng.se
13 heta framtidsjobb inom metaverse
Framtidens jobb finns i metaverse! Vad sägs till exempel om World Designer, Ecosystem Developer och Metaverse Safety Manager? Här är de första jobben experterna tror att vi kommer kunna söka i metaverse!