Lästid: 4 minuter
Senast redigerad:
Smarta röster – automatiserar jobbsök och kandidatupplevelse
Voice Tech – skapar nya beteenden för jobbsökare
Smarta högtalare och röstassistenter finns idag i våra telefoner, klockor, smarta armband och hörlurar. Och nu förutspås voice tech bli nästa trend inom rekryteringsteknik och automation. Varför? För det är det mest naturliga gränssnittet vi har att arbeta med. Det sker i dialog, det är skärmlöst så vi får lite tillfällig detox – och framförallt är det mer objektivt och fördomsfritt än video.
Trenden är en del av TNG:s artikelserie: Trender inom fördomsfri rekrytering 2019/2020
Google Assistant, Apple, Amazon och nu även Facebook. Nyutveckling inom röstsök sker överallt. Och användandet av smarta högtalare växer exponentiellt. 17 % av alla i Generation Z har redan köpt en smart speaker i år, att jämföra mot 0 % förra året. Men det är inte bara yngre som hakar på trenden. Det går genom alla generationer.
2020 tror man att marknaden för smarta högtalare kommer vara värd över 150 miljoner dollar globalt.
Och utvecklingen går snabbt. För ungefär ett halvår sedan visade Google upp sin Google Duplex. En ny teknik som kan genomföra naturliga dialoger kring “vanliga” uppgifter på telefon, som att boka bord på en restaurang. Och världen slogs med häpnad, för det lät verkligen inte som en röst-bot, utan som en riktig person.
Fler och fler företag ser nu affärsmöjligheter. En undersökning från Pindrop med 500 beslutsfattare inom IT visade att 28 procent av de tillfrågade företagen redan har implementerat röstteknologi för att höja sin kundupplevelse. Ytterligare 57 procent planerar att lansera någon form av röstkapacitet inom de närmast 12 månaderna.
Påverkar rekryteringsbranschen
Och det är inte konstigt att intresset finns. En studie bland 1 000 konsumenter från Adobe visar att 38 procent tycker att det är mindre påträngande med annonsering i exempelvis smarta högtalare än i TV, print och sociala medier. Dessutom skapar de ett högre engagemang. Så det finns pengar att tjäna även för annonsörer. Vilket också öppnar upp för möjligheter för att nå nya jobbsökare.
Faktiskt har rekryteringsbranschen redan börjat haka på voice tech-trenden. Allt för att förenkla och nå nya kunder och kandidater. Det finns företag idag som har utvecklat appar där kandidater frågar Alexa efter intressanta lediga jobb.
Experter inom området tror att det kommer vara lika naturligt att fråga Alexa att hitta ett jobb, som det är att fråga om dagens väder.
Även vissa jobbsajter utvecklas i den här riktningen. Redan idag är det med vissa sajter möjligt för jobbsökare att ”göra sin röst hörd”. Ett exempel är tyska MoBerries. Så här kan det gå till:
Rekryteringsverktyget HiringSolved jobbar också med voice tech. Men de har valt att implementerat en röstassistent i sitt rekryteringssystem. Här kan linjechefer via rösten berätta för systemet vad de behöver för kompetenser och systemet levererar sedan en shortlist. Och Broadbean tillåter kandidater att via Alexa och Google Home prenumerera på lediga jobb, fråga om löner, samt söka jobb direkt via e-post eller via kommandon till smart speakern.
Ett ytterligare exempel är McDonald’s som 2019 lanserade en ny röst-app för Google Assistant och Alexa. Via appen ”McDonald’s Apply Thru” kan jobbsökare göra den första delen av sin ansökan genom att muntligt svara på ett antal grundläggande frågor. Till exempel på vilken ort man vill jobba och varför man är intresserad av ett jobb på McDonald’s. Därefter får den sökande ett textmeddelande med information om hur man går vidare med nästa steg. Syftet är att göra det så smidigt som möjligt för kandidater att komma igång med sin ansökan.
Kräver omställning från företag
Så vad bör man som arbetsgivare tänka på för att lyckas inom voice tech?
Bland annat måste vi tänka om kring hur vi skriver texter till karriärsidor och platsannonser. Det går inte längre att använda sig av interna jobbtitlar, och texterna måste alltid kunna svara på var, hur, vad, och varför i en inledningstext för att få traction i röstsöket.
Röstsök skapar ett annat beteende
För jobbsökare söker annorlunda med rösten än de skriver. ’Siri – hitta ett jobb som säljare i Stockholm åt mig’ säger vi – men i sökmotorer skriver vi: ’Lediga säljjobb Stockholm’. Och de kommer garanterat inte fråga efter en Customer Success Manager.
På sikt kommer den här trenden också till search. Och kan då också öppna upp nya kanaler. Ett exempel är företaget Fluid data som söker igenom podcasts, vilket kan vara en väldigt intressant möjlighet för seach-specialister som vill hitta experter inom olika områden och ämnen och verkligen hitta de som visar upp att de kan ett ämne.
Men sen kan tekniken användas fel. Det finns företag som väljer kandidater utifrån om de har ”rätt röst”. Jobalign har till exempel en lösning som lyssnar igenom röster och väljer ut de som ska gå vidare och träffa rekryterare. Främst jobbar de inom sälj, call centers och vaktmästartjänster. Men det kan minst sagt ifrågasättas hur detta kan kopplas till kandidatens kompetens att göra jobbet… Inte särskilt fördomsfritt, med andra ord.
Tips på vägen
-
Optimera för röstsök
Optimera karriärsidor och jobbannonser efter röstsök. Prata med er marknadsavdelning hur de arbetar med röst-SEO. Gör de inte det ännu… ja, då är det dags! -
Se över era plattformar
Annonsera på de jobbplattformar som har integrerat mot smart speakers. Även i Sverige, kan vara läge att fråga för att se om de kan. Kolla kanske vilka appar som finns på Amazon Echo och Google Home. -
Tänk lokalt
Röstsök sker mestadels lokalt, här och nu. Så se till att dina annonser verkligen tydligt informerar var jobbet ligger och dess adress. Ett exempel är det vi på TNG gör på våra platsannonser, där vi integrerat Commute search så att man som jobbsökare kan ta reda på vilken resetid det är till jobbet från vald adress och transportmedel. Detta är optimalt för röstsök och lokal närvaro. Idag har Google också infört det som standard i sitt API för Google Jobs.
Hitta nya medarbetare snabbt, fördomsfritt och med fokus på rätt kompetens!
På TNG ser vi bortom det uppenbara när vi rekryterar och bemannar. Vi gör det genom att sätta fakta, kompetens och potential framför magkänsla, namn, ålder, kön och bakgrund.
Det innebär inte bara att vi snabbt kan tillsätta uppdrag och hitta de bäst lämpade medarbetarna till ditt företag. När du rekryterar eller bemannar fördomsfritt bidrar du också långsiktigt till ökad mångfald, innovation och lönsamhet i din organisation.