Lästid: 2 minuter
Senast redigerad:
Supplier Diversity
Inköpsteamen påverkar mångfaldsarbetet
Pris, kvalitet, miljö – och mångfald. Ja, nu klättrar även mångfald, eller trenden Supplier Diversity, upp på många av inköpsavdelningarnas kravlistor. Och för att inte riskera att köras över av konkurrenter behöver företag på allvar se över sitt mångfaldsarbete. I synnerhet när kunder blir allt mer medvetna och Supplier Diversity-trenden fortsätter att vinna mark.
Trenden ingår i en artikelserie med rekryteringstrender från TNG:s fördomsfria trendspaning 2021.
Enligt United Minds och KFC Research kräver 30 % av kunder idag att företag ska ha ett aktivt mångfalds- och inkluderingsarbete om de ska vara intressanta att handla ifrån.
Men det handlar inte längre bara om klassiskt CSR- eller hållbarhetsarbete, utan att företagets övergripande affärsstrategi är integrerat i inköpsarbetet och i hela leverantörskedjan. Man pratar om Supplier Diversity.
Allt fler inköpsavdelningar runt om i världen börjar därför vässa sina krav. Det handlar inte längre bara om vad en vara kostar, kvalitet eller miljöfaktorer utan också hur leverantörens mångfaldsarbete går till, samt hur deras underleverantörer agerar kring mångfald och inkludering.
Supplier Diversity prioriteras allt högre
Det handlar om att inköpsorganisationer på företag som Coca Cola, UPS och Intel väljer företag där minst 51% ägs eller drivs av en grupp eller individ som kommer från en icke-traditionell affärsbakgrund. Det kan handla om ägare från mer utsatta bostadsområden, ägare med funktionsvariationer eller kvinnliga entreprenörer.
Men det kan också handla om att majoriteten anställda hos leverantören har en bredare mångfaldsbakgrund. Produkterna kan vara dyrare, men företagen får mångfaldspoäng som gör att de fortfarande kan vara konkurrenskraftiga vid upphandlingar.
Ett företag som årligen investerar 800 miljoner dollar i sitt globala Diversity Supplier-program är Coca Cola. Målet är att komma upp i inköp på 1 miljard dollar. De tror så mycket på konceptet att de tillsammans med ett universitet skapat ett Diversity Supplier Development Institute för att utbilda andra företag i Supplier Diversity.
Mångfaldsarbete viktigt för arbetsgivarvarumärket
Även underleverantörerna dras med. Detaljhandelskedjan Target kräver att deras leverantörers underleverantörer ska spendera 75 % av inköpsvolymen på företag som möter valda mångfaldskriterier.
Ett liknande initiativ, men inte lika uttalat, kommer från elektronikföretaget Intel. Företaget har utvecklat en så kallad ”Intel Rule”. Regeln innebär att Intel enbart anlitar jurist- och advokatbyråer där minst 21 % av ägarna är kvinnor, eller minst 10 % av ägarna är minoriteter. Allt för att stötta de advokatbyråer som satsar och tror på diversifierade organisationer. Initiativet ska nu löpande rullas globalt.
Och HR är nöjda. De får äntligen draghjälp – speciellt mot tech-kandidater. Supplier Diversity lyfts fram som en viktig del i arbetet med arbetsgivarvarumärket. Man är stolt över att stötta organisationer som bidrar till en bättre värld. Det har blivit en stark USP i företagens rekryteringsarbete av inköps- och supply chain specialister.
Ökat intresse för minoritetsföretag
Samtidigt ser trendspanarna en trend inom trenden. Det är ett ökat intresset för minoritetsföretag generell – speciellt i USA. Under de senaste 12 månaderna har sökningar på Google ökat med 600 % på orden ”Black-owned Business”. Ökningen tog fart i samband med att Black Lives Matter-rörelsen drog igång. Kort sagt letade man efter företag som drivs av svarta ägare. Google hoppade på trenden och för att hjälpa kunder på traven valde de att markera dessa butiker i sökresultaten.
Hitta nya medarbetare snabbt, fördomsfritt och med fokus på rätt kompetens!
TNG är specialister på fördomsfri rekrytering och bemanning. Med 15 års utvecklingsarbete, löpande forskning och praktisk erfarenhet i ryggen rekryterar vi idag fördomsfritt och kompetensbaserat. Allt för att hitta de allra bästa kandidaterna till våra kunder.
Framgångsreceptet ligger i vår unika, fördomsfria och datadrivna rekryteringsmetodik™ som opartiskt mäter kandidaters kompetens och förutspår framtida potential och arbetsprestation. Det gör att vi kan erbjuda en modern helhetslösning inom fördomsfri rekrytering där vi sköter allt från datadrivna opartiska kompetensurval, arbetspsykologiska tester och anonymiserade ansökningar till inkluderande talent marketing, kandidatåterkoppling och kvalitetssäkring.
Du hittar oss på våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Örebro. Tack vare digitala lösningar och verktyg är vi dessutom geografiskt obundna och kan hantera uppdrag i hela Sverige. Vill du veta mer?